메뉴바로가기

본문 바로가기 주메뉴 바로가기 하위메뉴 바로가기 하단영역 바로가기
vis
교과과정

본문영역

교과이수체계도

  • 1학년
    • 1학기
    • 2학기
    컴퓨터
    그래픽스I
    컴퓨터
    그래픽스II
    기초디자인I
    기초디자인II
    표현기법I
    디자인
    커뮤니케이션
  • 2학년
    • 1학기
    • 2학기
    CAP I
    CAP II
    인터랙티브
    제품디자인I
    인터랙티브
    제품디자인II
    디자인조형
    디자인
    그래픽스
    제품
    프로토타이핑
    산업디자인사
  • 3학년
    • 1학기
    • 2학기
    재료 및
    생산공정
    디자인
    스튜디오
    인터랙티브
    제품디자인III
    Pre
    캡스톤디자인
    디자인
    연구방법론
    서비스디자인
    기획론
    제품인터페이스 디자인I
    제품인터페이스 디자인II
    산학디자인
    프로젝트I
    산학디자인
    프로젝트II
  • 4학년
    • 1학기
    • 2학기
    디자인실무
    프로젝트I
    디자인실무
    프로젝트I
    졸업연구I
    현장연구
    포트폴리오 & 프리젠테이션
    캡스톤디자인
    산학디자인
    프로젝트III
    산학디자인
    프로젝트IV

교육과정

학년
학기
이수
구분
학수
번호
교과목 학점 강의 실습 실기
2-1 전선 AND149 인터랙티브 제품디자인 I Interactive Product Design I 3 2 2 0
전선 AND282 디자인그래픽스 Design Graphics 3 0 0 3
전선 AND124 CAP I Computer Aided Prototyping I 3 2 2 0
전선 AND284 디자인 조형 Structure and Form 3 0 0 3
2-2 전선 AND152 인터랙티브 제품디자인Ⅱ Interactive Product Design Ⅱ 3 2 2 0
전선 AND126 CAPⅡ Computer Aided PrototypingⅡ 3 2 2 0
전선 AND138 제품 프로토타이핑 Product Prototyping 3 0 0 3
전선 AND051 산업디자인사 Industrial Design History 3 3 0 0
3-1 전선 AND158 인터랙티브제품 디자인Ⅲ Interactive Product Design Ⅲ 3 2 2 0
전선 AND313 디자인 연구방법론 Design Research Methods 3 3 0 0
전선 AND250 재료 및 생산공정 Material and Production Process 3 3 0 0
전선 AND251 제품인터페이스디자인 Ⅰ Product Interface Design Ⅰ 3 0 0 3
하계 전선 AND297 산학디자인프로젝트(현장실습) I Design Product for Indestry(Placement)Ⅰ 5 0 1
0
0
3-2 전선 AND162 Pre 캡스톤디자인 Pre Capstone Design 3 2 2 0
전선 AND314 서비스 디자인 기획론 Service Design Planning 3 3 0 0
전선 AND252 제품인터페이스디자인 Ⅱ Product Interface Design Ⅱ 3 0 0 3
전선 AND283 디자인스튜디오 Design Studio 3 0 0 3
동계 전선 AND298 산학디자인프로젝트(현장실습) Ⅱ Design Product for Indestry(Placement)Ⅱ 5 0 1
0
0

4-1


현장
실습
전선 AND202 졸업연구 Ⅰ Thesis Research Ⅰ 3 2 2 0
전선 AND163 제품디자인실무 Ⅰ Product Design Practice Ⅰ 3 0 0 3
전선 AND247 포트폴리오프리젠테이션 PortfolioPresentation 3 0 0 3
전선 AND303 산학디자인프로젝트(현장실습) Ⅲ Design Product for Indestry(Placement) Ⅲ 1
8
0 3
6
0

4-2


현장
실습
전선 AND121 캡스톤디자인 Capstone Design 3 0 0 3
전선 AND165 디자인실무 Ⅱ Product Design Practice Ⅱ 3 0 0 3
전선 AND203 졸업연구 II Thesis Research II 3 0 0 3
전선 AND303 산학디자인프로젝트(현장실습) IV Design Product for Indestry(Placement) IV 1
8
0 3
6
0

교과과목

AND149 인터랙티브 제품디자인Ⅰ
(Interactive Product Design Ⅰ)
제품디자인에 있어서의 기초기능인 형태를 통한 의사소통, 기능의 표현, 창의적 제품아이디어 개발 등에 대해 습득한다
During this course students go into the methodological foundation of designing, and look at the way of creating innovative ideas under the mass production system. They would have various workshops to understand fundamental concept and method of designing as a problem solving process and to develop a fundamental ability of creating new ideas through various methods.
AND051 산업디자인사
(Industrial Design History)
산업(제품)디자이너는 현재의 모든 문화들을 읽고 활용하는 능력소유가 필수이다. 현재의 문화는 역사적으로 나타난 다양한 문화들이 혼합되어 공존하는 문화로서, 이에 대한 객관적, 기본적 학습방법은 산업디자인 역사를 학습하는 것이다. 이 과목은 현재의 다양한 산업디자인 문화를 읽고 활용할 수 있게 하는 이론 지식학습 과목이다An industrial or product designer must have an ability to understand and utilize the present culture. complex circumstances and propose innovative responses. The present culture is a mixture and co-existence of complex circumstances manifested throughout the history. The objective and basic study method on the present culture is to study the history of industrial design. This subject is based on the study of theory and knowledge required to read and utilize a wide range of present industrial design culture.
AND124 CAPⅠ
(Computer Aided Prototyping I)
3D 프로토타이핑 제작 프로그램인 Rhino 3D와 3D Max의 기본적인 사용기법 및 효과를 익히고 이를 응용한 디자인 프로토타이핑 제작능력을 함양한다
Various techniques, in the course, for communication media to present their ideas, such as defining a surface of products,? Rendering and Design Modeling) that is required in designing products by using computer (RhinoCeros, 3D Studio max, Auto CAD. etc) will be learned.
AND284 디자인조형
(Structure and FormI)
인공물의 형태를 만들어내는 활동으로 규정하는 디자인개념을 ‘조형디자인’ 이라한다. 조형이란, 만들어진 형태라는 의미로서 이 과목은 ‘조형디자인’의 지식, 기술학습 과목이다. 조형디자인 아이디어 만들기, 그리기, 제작하기, 프리젠테이션하기 등으로 나누어 진행되는 디자인 실행학습 과목이다.?The concept that defines design as an activity to produce a form of artifacts is called ‘Formative Design.’ A form has a meaning of a produced shape and the subject studies the knowledge and technology of ‘Formative Design.’ It is the subject of design practice developed in process of development, drawing, production, and presentation of a formative design idea.?
AND152 인터랙티브제품디자인Ⅱ
( Interactive Product Design Ⅱ)
현대인의 생활공간 (거리 및 공원 등) 속에서의 주요한 디자인 요소인 Street Furniture를 학습함으로서 인간과 디자인의 Communication 원리를 이해하고 학습한다
During this course students go into the methodological foundation of designing, and look at the way of creating innovative ideas under the mass production system. They would have various workshops to understand fundamental concept and method of designing as a problem solving process and to develop a fundamental ability of creating new ideas through various methods.
AND126 CAPⅡ
(Computer Aided PrototypingⅡ) 
고차원적인 3D 프로토타이핑 기법인 Pro-E를 습득한다. 이를 통해 디자인과 금형설계의 동시공학적 진행방법을 체득하고, 현장에서 요구되는 디자이너의 컴퓨터 활용능력을 높인다
Various techniques, in the course, for communication media to present their ideas, such as defining a surface of products,? Rendering and Design Modeling) that is required in designing products by using computer (RhinoCeros, 3D Studio max, Auto CAD. etc) will be le
AND318 제품 프로토타이핑
(Product Prototyping)
다양한재료와제작기법에대한학습을통해만들고자하는디자인을실제로구현해보는연습을한다.나무,가죽,플라스틱등의재료를자신의디자인에접목해보게되며적합한툴과사용법을익히게된다.
Students get experiences on realizing a design they design through the learning various materials and making methods. Students can design using suitable tools with wood, leather, plastic, etc.
AND282 디자인그래픽스
(Design Graphics)
그래픽디자인의 개념 및 기본 원리를 이해하고 효과적인 정보전달을 위한 커뮤니케이션 기법을 익힌다. 특히 제품디자이너가 갖추어야 할 다양한 그래픽 디자인 기법의 실습을 통하여 제품의 디자인 완성도를 높인다
One of the most important factor in Graphic Design is the Font Design also known as Typography.? With the understanding of typographical design acquired through theories and hands-on training, it would help in accomplishing a better product design with a finer finish with an individualistic creativity.
AND158 인터랙티브제품디자인Ⅲ
(Interactive Product Design Ⅲ)
Conceptual design의 형식과 경향을 분석하고 미래 예측 및 정보수집 능력을 배양한다. Concept 추출, Panel Making, Modeling, Presentation 등을 배운다
The goal of this course is to help students gain a deeper understanding of designing as a problem solving process. During this course we go deeper into the methodological foundation of designing, and look at the way of innovative product development under the mass production system. They would have various workshops to develop a fundamental ability of the interactive product development in professional way and an understanding of relevant methods and techniques to be a professional designer
AND313 디자인연구방법론
(Design Research Methods)
디자인 프로세스가 각 단계에서 사용하는 대표적인 사용자 연구방법을 학습하여 프로세스를 전개할 수 있는 능력을 키운다. 사용자 중심 디자인의 철학과 그 방법론을 익힌다.
This class is aim to understand and practice for user research methods in product interaction design process. Students may make design concepts and verify the concepts on the understanding of systematic and scientific understanding on uses. Through this class, they can make a design planning and select appropriate research methods for their unique design goals.
AND250 재료 및 생산공정
(Material and Production Process)
플라스틱의 재료적 특성, 사출성형공법, 재료의 표면처리 및 도장기술 등 생산공정에 필요한 지식을 산업 현장방문 등을 통해 실천적으로 이해한다. 나아가, 신재료의 특성을 이해하여 디자인의 가능성을 넓힌다
Students improve in ability for characteristics, moulding method and finish of typical materials applied in the field of product design today. They may be able to have ability to choose adequate material and its processing method by not only understanding material itself but also experiencing manufacturing field directly.
AND251 제품인터페이스디자인Ⅰ
(Product Interface DesignⅠ)
제품과 사용자간의 벌어지는 인터랙션 디자인에 필요한 인지공학 이론 및 HCI의 기초이론을 학습하며, 인터랙션의 표기법인 상태전이도를 익힌다. 또한 간단한 시스템을 대상으로 한 UID실습을 통해 제품 인터페이스 디자인의 분석단계와 설계단계를 경험한다
This class is aim to understand of interaction design on beginning level. Through the class, students can understand basic theories of interaction design, and develop interaction design skill. In this class, students design a form factor on products, control panel on consumer electronics, and UI-workflow on digital devices.
AND162 Pre 캡스톤디자인
(Pre Capstone Design)
'인터랙티브 토이' 등 한단계 앞선 정보기기, 첨단기기의 디자인을 기획하고 제안하는 기능을 익힌다. 인터랙티브 제품디자인 프로세스, 미래지향적 제품 개념 제안 실습한다
The goal of this course is to help students gain a deeper understanding of designing as a problem solving process. During this course we go deeper into the methodological foundation of designing, and look at the way of innovative product development under the mass production system. They would have various workshops to develop a fundamental ability of the interactive product development in professional way and an understanding of relevant methods and techniques to be a professional designer
AND314 서비스디자인기획론
(Service Design Planning)
제품과 상품의 구별을 통한 기획 관련 기본 용어를 이해하고 기초 지식을 습득한다.제품기획의 실제사례를 통하여 제품개발 관련 요인들을 파악한다.
In the course, students understand dominant factors for product development through analyzing precedent. They would have various events to understand a process of product development ranging from planning up to launching to the market and to expand the perspective of understanding for an intrinsic attribute of design.
AND252 제품인터페이스디자인Ⅱ
(Product Interface DesignⅡ)
제품인터페이스 디자인Ⅰ에 이어, 제품인터페이스 디자인의 프로토타이핑 제작 및 사용성 평가를 경험한다. Flash 등을 이용한 UI 프로토타이핑 제작 능력을 습득하고, 사용성문제를 포착하고 이를 실험적 방법을 통해 평가, 개선해나가는 과정을 익힌다
The purpose of this class is to educate deeper understanding of theories and practical skill on user interface design and user experience design. Students should carried out interface design project comprised of UI prototyping and usability test.?
AND283 디자인스튜디오
(Design Studio)
인터랙티브제품디자인 과목에서 습득한 일련의 디자인 개발과정을 종합적으로 재탐색하며, 디자인 공모전 및 시장중심의 디자인 개발을 경험한다
It is the subject to promote and practice quantitative and qualitative improvement of the graduation portfolio including production of contest artworks, design item for employment, drawings, and computer modeling artworks before beginning the social career. It is the personalized practice course to check the personal level of the present portfolio and supplement the strength and weakness of the content
AND202 졸업연구Ⅰ
(Thesis ResearchⅠ)  
제품디자이너의 디자인 방법과 자세, 실무적응을 위한 디자인 표현력 기법의 이해와 활용할 수 있도록 한다
Students may experience full design process including research, concept developing, form developing, mock-up, evaluation. They may exhibit their works at the graduation show and will be qualified depending on the outputs and the results of the e
AND163 제품 디자인 실무Ⅰ
(Product Design PracticeⅠ)
Idea 발상과 전개, Mock-Up의 재료선택 및 제작법Concept 정리 및 설명을 정리하는 능력을 키운다
Solve creative problems within their field of design, including research and synthesis of technical, aesthetic, and conceptual knowledge. Execute technical, aesthetic, and conceptual decisions cased on an understanding of PD(Product design)principles.
AND247 포트폴리오&프리젠테이션
(Portfolio&Presentation)
디자인 프리젠테이션 작업을 위한 포트폴리오 제작을 통해 자신의 디자인 작업을 정리하고 자료화한다
Portfolio, in general, is a very powerful communication tool for designer. In the course, students may be trained how to show their creative identity and to communicate with others through their portfolios. Students may understand essential aspect(functionality) of portfolio, and gather their works developed through the whole education courses, finally, create their own portfolios that act as a powerful tool for getting job.
AND121 캡스톤디자인
(Capstone Design)
졸업 후 디자인 실무로의 자연스러운 연계를 위해 디자인 현상을 바라보는 현실 감각을 키우기 위함이다
During this course, students gain fundamental knowledge and experience for high level of design service with understanding essential aspects if design business. At the end of the course the student will have adequate and effective techniques to the managing design business.
AND165 제품디자인실무Ⅱ
(Product Design PracticeⅡ)
디자인 관련 직장의 이해, Idea 발상과 전개, Mock-Up의 재료선택 및 제작법 Concept 정리 및 설명을 정리하는 능력을 키운다
Solve creative problems within their field of design, including research and synthesis of technical, aesthetic, and conceptual knowledge. Execute technical, aesthetic and conceptual decisions based in an understanding of PD( Product design) principles.
AND203 졸업연구Ⅱ
(Thesis ResearchⅡ)
디자인 졸업연구Ⅰ과 연계하여 제품디자인의 사회문화적 영향, 마케팅적 접근, 디자인 사후 프로세스에 대해 면밀하게 기획할 수 있도록 실무수준의 프로젝트를 진행한다
Students may experience full design process including research, concept developing, form developing, mock-up, evaluation. The result of the pre-course has been exhibited at the graduation show, and students in this course may publish "Graduation Work Review" and apply for a patent.
AND297 산학디자인프로젝트(현장실습) I
(Design Product for Indestry(Placement)I)
디자인실무현장에서실무디자인팀에속하여디자인프로젝트를수행한다. 실무디자인프로젝트를직접경험함으로써자신의디자인능력의점검과배양을목적으로하는현장실습과목이다.
Students perform design project with specialized design team in Design practical field.The subject's purpose is checking and cultivating student's practical design ability By experiencing design project directly.
AND298 산학디자인프로젝트(현장실습) Ⅱ
(Design Product for Indestry(Placement)Ⅱ)
디자인실무현장에서실무디자인팀에속하여디자인프로젝트를수행한다. 실무디자인프로젝트를직접경험함으로써자신의디자인능력의점검과배양을목적으로하는현장실습과목이다.
Students perform design project with specialized design team in Design practical field.The subject's purpose is checking and cultivating student's practical design ability By experiencing design project directly.